Hoe Rijswijk door slim onderhandelen miljoenen krijgt voor groen en aanpak files rond bredere A4

Gloednieuwe ‘groene’ viaducten gaan gescheiden delen van de stad verbinden én er komt geld voor maatregelen tegen de files op de Prinses Beatrixlaan. Het zijn de trofeeën van Rijswijk rond de verbrede A4.

Voetgan­gers, fietsers, maar ook de dieren die er leven zoals egels, vlinders, marters, salaman­ders en vleermui­zen gaan makkelij­ker oversteken

Björn Lugthart

,,Hiermee slaan we twee vliegen in één klap”, zegt Lugthart. ,,We vergroenen, omdat de parken aan beide kanten van de weg hiermee met elkaar worden verbonden en een substantieel aantal vierkante meter groen aan de stad wordt toegevoegd. Ecologisch belangrijk. Egels, vlinders, marters, salamanders en vleermuizen die er leven, steken dan ook makkelijker over. Plus dat de verbreding van de viaducten een impuls is voor het fietsnetwerk en de leefbaarheid.”

,,Bovendien is het al een langgekoesterde wens van de inwoners van Rijswijk om de twee delen van de stad beter te verbinden.” Zodat mensen die in het nieuwe deel, Rijswijk Buiten, wonen makkelijker in het Rijswijk van winkelcentrum In de Bogaard, het gemeentehuis en de Rijswijkse Schouwburg komen.

Troef in handen

Rijswijk had zelf ook een troef in handen: het terrein aan de Lange Kleiweg langs de A4 . Daar staat nu het asielzoekerscentrum. Maar het azc gaat augustus volgend jaar – na vijf jaar – sluiten. Laat dat vrijkomende terrein precies de ideale locatie zijn om als bouwplaats te dienen voor de bouw van een nieuw spoorviaduct dat nodig is omdat het treinspoor daar breder wordt gemaakt.

Dat ziet het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ook en betaalt voor het gebruik van het terrein 7 miljoen. Deze overeenkomst staat weliswaar los van de afspraken voor de groene viaducten, maar na optellen van diverse geldstromen en aftrekken van de eigen bijdrage van Rijswijk aan de projecten, houdt het met deze package deal ruim 2 miljoen euro over om vrij te besteden.

Precies het bedrag dat we tekort kwamen om de Prins Beatrix­laan

,,Precies het bedrag dat we tekort kwamen om de Prins Beatrixlaan, de weg langs In de Bogaard waarvan met name ook veel Hagenaars gebruikmaken om richting A4 te rijden, bovengronds te veranderen. Daardoor gaat het verkeer beter doorstromen en kunnen er woningen komen langs de laan.”

Tunnel blijft mogelijk

Zelfs een tunnel onder de Prinses Beatrixlaan, de perfecte maar onbetaalbare oplossing voor het fileprobleem, blijft onderwerp van gesprek met het ministerie en Rijkswaterstaat. ,,Er worden vervolgafspraken en werkbezoeken gepland.” Zo’n tunnel kan later ónder de nieuwe bovengrondse aanpassingen worden gegraven.

bron: AD