BLIJF GEZOND! BEWEEG!

Rijswijk wil bewoners stimuleren om te bewegen.  Sinds 2020 is er een veilige route voor hardlopen en wandelen. De start van de hardlooproutes ligt in het Wilhelminapark, nabij het ‘Welzijnsgebouw De Smeltkroes’, op de splitsing van het Pieter Postmapad en Cananefatenpad. Je kunt hier keuze maken om de 2km, de 5km of de 10km te volgen. De 2 en 5km gaan rechts met de bocht mee en vervolgens linksaf richting de brug de snelweg over, het andere deel van het Wilhelminapark in. Tijdens de 2km kun je, als je die dag toch wat verder kunt en de smaak te pakken hebt, de 5km route aanhouden. De 2km en 5km volgen namelijk dezelfde route in het begin door het Wilhelminapark, waarbij de 2km na de tweede brug linksaf terug het Cananefatenpad op naar de finish gaat en de 5km gaat rechtsaf de Kleiweg op, de spoorwegovergang onderdoor. Waarbij je vervolgens via de Lange Kleiweg, Sir Winston Churchillaan, Prinses Beatrixlaan, Weidedreef en Ing. H.A. Haitsmapad de finish bereikt.

interview sportwethouder Lugthart

Routes Rijswijk

Markeringen
De hardlooproutes zijn gemarkeerd met markering. Volg voor de 2km de groene markering, 5km is geel en voor de langste route de 10km oranje markeringen. Deze markeringen geven de richting aan, maar houden ook de gelopen afstand voor je bij! Zo staat er bijvoorbeeld 8000m op als je al 8km hebt gelopen en 2km te gaan hebt.

10KM WANDELEN, HARDLOPEN OF SKATEN
De 10km route is natuurlijk niet alleen om hard te lopen, maar je kunt de route ook gebruiken om te skaten of om een flinke wandeling te maken. Je volgt allereerst het Cananefatenpad, Kleipad, Elserburgerbos, Jaagpad, Lijsterbeslaan, Rembrandtkade, Van Vredenburchweg, De Mare, John F. Kennedylaan, Schaapweg, Sir Winston Churchillaan, Harpsingel, Bazuinlaan en terug naar het Wilhelminapark waar de finish ligt. Het hardloopparcours kent vrijwel geen onderbrekingen en stoplichten, zodat je lekker door kunt rennen. Daarnaast is de route verlicht, dus ook veilig in de avonduren of donkere winterdagen.

OBSTAKELS
Naast de hardlooproutes op de weg staan er ook obstakels, waar je oefeningen op kunt doen. Bij de start en finish kun je hier een warming-up of juist de cooling-down doen. Een flesje vullen bij het watertappunt, om je dorst te lessen, klaar om te starten. De obstakels liggen dus bij het startpunt in het Wilhelminapark en als je de 10km route volgt zijn er nog drie plekken, bij het Jaagpad, Van Vredenburchweg en langs de Schaapweg bevinden zich sporttoestellen. Deze sporttoestellen zijn ideaal om je hardlooprondje met oefeningen uit te breiden of voor bootcamp trainingen om hier de oefeningen te organiseren. Neem de hordes, doe je push-ups, pull downs of buikspieroefeningen op de evenwichtsbalk. Ren weer door naar het volgende obstakel doe je pull ups aan de rekstok, klauter aan de horizontale lader heen en weer en finish je rondje hardlopen met een goede cooling-down en een frisse slok water!

Welke tijd zet jij neer?

Hoeveel push-ups en pull-ups kan jij?

Laat het weten!

Op twitter en instagram via:
#rijswijkbeweegt #hardlooproute #rijswijk