‘Het staat nu al vaak muurvast’

door Marieke van Essen

RIJSWIJK

Rijswijk dreigt onbereikbaar te worden als er de komende jaren vierduizend woningen bij komen en ook in Den Haag zuid-west 10.000 huizen worden gebouwd. Dat stelt wethouder Björn Lugthart (WIJ), die snel werk wil maken van een aantal verkeersknelpunten.

,,De gemeente staat nu al muurvast”, zegt de verkeerswethouder. ,,Mobiliteit leeft sterk in Rijswijk. Regelmatig spreken inwoners mij aan over problemen rond verkeerveiligheid, parkeercapaciteit en verkeersdoorstroming. Het zijn de gevolgen van de toenemende drukte op de weg. Het verkeer is de afgelopen jaren toegenomen door de groei van het aantal woningen, het aantal inwoners en de economie. Daarmee staat het mobiliteitssysteem onder druk. Als we niets doen wordt het onleefbaar in Rijswijk. Actie is nodig. Daarom werken we aan oplossingen en maatregelen om Rijswijk ook de komende jaren bereikbaar, verkeersveilig en leefbaar te houden”.

Om onder inwoners te peilen wat de grootste problemen in het verkeer zijn, hield de gemeente recent onder 660 mensen een enquête. Hieruit blijkt dat met stip op 1 de Prinses Beatrixlaan staat: 31 procent wil dat er iets wordt gedaan aan de verkeersdrukte. De laan wordt binnen afzienbare tijd verlegd, maar uiteindelijk zal er hoe dan ook een tunnel moeten komen, zegt Lugthart. De bestuurder vindt dat overigens ook een verantwoordelijkheid van Den Haag. ,,Het Haagse college zou zich net zo hard moeten maken voor de ondertunneling als voor de 100 miljoen ze uittrekken voor het OV”. Andere ergernissen die Rijswijkers noemen zijn: het verkeer rondom de A4, slecht afgestelde verkeerslichten, de toegangswegen naar Den Haag en Rijswijk, de nog altijd overvolle Haagweg en hardrijders/coronaracers. Van de ondervraagden wil verder 37 procent meer en betere ruimte voor fietsen en 19 procent voor de auto. Ook een betere kwaliteit van de fietspaden, kortere wachttijd bij verkeerslichten, meer directe busverbindingen met gebieden buiten Rijswijk en een betere overstap van bus en tram op trein, staan op het verlanglijstje.

Lugthart komt de Rijswijkers op korte termijn al op een aantal punten tegemoet: stenen fietspaden worden vervangen door asfalt, er komen intelligente verkeerlichtinstallaties en het bestaande spoor krijgt een lightrailverbinding met extra halteplaats in de nieuwe wijk Rijswijk Buiten. Ook komt er in Rijswijk Buiten een pilot met een hub: een plek voor deelfietsen, -scooters en deelauto’s.

Bron: de Telegraaf, Haagland W26, woensdag 16 december 2020

FOTO ERWIN DIJKGRAAF