Al sinds 2008 willen Rijswijkers de ondertunneling van de Prinses Beatrixlaan. In 2021 is er 30 miljoen apart gezet voor de ondertunneling. Wij. Rijswijk is benieuwd wat het college de afgelopen anderhalf jaar heeft gedaan om de ondertunneling te realiseren.
“Den Haag en Rijswijk bouwen de komende jaren duizenden woningen waardoor het verkeer nog verder zal toenemen”, zegt Danny van Dam, fractievoorzitter van Wij. Rijswijk. “Het is dan ook de hoogste tijd om te starten met de ondertunneling.”
Iedereen heeft het erover maar er lijkt niets te gebeuren
Begin 2021 hebben er gesprekken plaatsgevonden tussen de wethouders mobiliteit van Rijswijk en Den Haag. Ook is er een onderzoek aangekondigd naar de haalbaarheid en noodzakelijkheid van de tunnel. “Daarna werd het stil” zegt van Dam. “Voor een plan waar iedereen het over eens is dat het moet komen, is het toch vreemd dat er niks bekend is over de daadwerkelijke uitvoering”, zegt van Dam. “Het voornaamste probleem lijkt de investering van 230 miljoen die nodig is voor het aanleggen van de tunnel.”
Het rijk investeert 7,5 miljoen in bereikbaarheid regio
“We zijn benieuwd hoeveel van deze investering terecht is gekomen bij de Prinses Beatrixlaan”, zegt van Dam. In een artikel in de Telegraaf geven de voormalig verkeerswethouders Robert van Asten (Den Haag) en Jeffrey Keus (Rijswijk) aan dat met deze investering kansen ontstaan voor de ondertunneling van de Beatrixlaan. Het ministerie van Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening presenteerde eind 2022 de investeringsplannen van de 7,5 miljard. “We zien dat honderden miljoenen naar projecten zoals de CID Binchorst gaan maar lezen niks over de ondertunneling van de Prinses Beatrixlaan. Dat baart ons zorgen aangezien we het geld hard nodig hebben.”
MRDH onderzoekt mogelijkheden ondertunneling
Dit is afgesproken in een bestuursovereenkomst tussen onder andere Den Haag, Rijswijk en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) in 2019. De MRDH is verantwoordelijk voor de bereikbaarheid van de regio. Volgens de MRDH wordt dit onderzoek in 2023 opgeleverd. “Aangezien het al midden augustus is, zijn we benieuwd wanneer dit onderzoek wordt opgeleverd”, zegt van Dam.
In dezelfde overeenkomst is afgesproken dat aan de hand van regelmatige metingen van de verkeersdrukte op de Beatrixlaan, de noodzaak van de tunnel zou worden bepaald. “Ik ben benieuwd naar de resultaten van deze metingen”, zegt van Dam. “Ik weet dat Rijswijkers muurvast staan in de spits op de Prinses Beatrixlaan, maar wanneer trekken de gemeenten en de MRDH nu eens een grens? Wanneer is het voor deze partijen noodzakelijk om een tunnel aan te leggen?”
De ondertunneling is dringend nodig
“De ondertunneling kan niet langer op zich laten wachten”, zegt van Dam. “Rijswijk, Den Haag en de MRDH moeten zo snel mogelijk met concrete plannen komen.” Wij. Rijswijk is benieuwd naar de reactie van het college van burgemeester en wethouders.