Tram Geestbrugweg voorlopig van de baan

“Eerst goed onderzoek voordat we een besluit nemen” zegt Danny van Dam van Wij. Rijswijk. Voorlopig is er geen akkoord op het voorstel van het college aan de raad voor een tram over de Geestbrugweg. Het akkoord op de tramlijn is mede op initiatief van Wij. geschrapt totdat nut en noodzaak wordt aangetoond.

 

 “Zonder te weten of er daadwerkelijk vraag is naar nog een tramlijn van Den Haag naar Rijswijk kunnen we onmogelijk een akkoord geven” zegt Van Dam, fractievoorzitter van Wij. Rijswijk. “Een tram over de nu al overvolle Geestbrugweg laten rijden is een oplossing voor Den Haag die in Rijswijk voor veel problemen kan zorgen. Het lijkt ons niet meer dan logisch dat we eerst kijken naar de impact voordat we een besluit nemen.” Het voorstel dat werd ingediend door Wij. Rijswijk, de VVD, het CDA en Rijswijksbelang in de vergadering van 1 juni werd aangenomen.

 

Geen onderzoek Victory Boogie Woogietunnel
Onduidelijk blijft of de Victory Boogie Woogietunnel gebruikt kan worden voor een nieuwe openbaar vervoersverbinding tussen Den Haag en Delft. De laatste kans om dit te onderzoeken werd door wethouder Armand van der Laar ontraden waardoor de partijen RijswijksBelang, Groenlinks, D66 en ChristenUnie tegenstemden. Een dergelijk onderzoek zou namelijk al bestaan. Van Dam: Het onderzoek dat wel is gedaan naar een mogelijke buslijn door de Rotterdamse baan is alleen vanuit Den Haag beredeneerd. Niet de optimale oplossing voor de Haagse reiziger is de conclusie uit dit eerdere Haagse onderzoek. “Een optie die voordelen heeft voor Rijswijk en Voorburg zou niet meteen afgeschoten moeten worden omdat het minder voordelig is voor Den Haag. Jammer dat andere partijen daar niet zo over denken” zegt Van Dam.

 

Onderzoek naar verkeersmaatregelen
Wij. Rijswijk diende samen met andere partijen een motie in om andere verkeersmaatregelen te onderzoeken die helpen om toename van verkeer te verminderen. “Er moeten meer maatregelen komen om het vele verkeer vanuit de CID-Binckhorst op de Geestbrugweg en Haagweg te weren. Alleen het voorstellen van een knip – het afsluiten van een weg voor autoverkeer – is niet voldoende” zegt van Dam. De knip zou verkeer vanuit Voorburg tegenhouden om Rijswijk in te rijden. Hoe de knip eruit zou zien én of de Geestbrug de juiste plek is voor de knip is nog niet onderzocht. Ook werd al een voorschot gegeven op een mogelijke deeloplossing door een verkeersmaatregel, een onderzoek naar een ‘Park & Ride’, aan de rand van de Haagweg.  

 

Vervolg
In 2025 zal het definitieve ontwerp voor de Geestbrugweg en de ontsluiting van de Binckhorst plaatsvinden. Dan zullen ook alle onderzoeken naar verkeersingrepen en definitieve schetsen van de Geestbrugweg af zijn en neemt de gemeenteraad een besluit.